هر کس یک نظر درمورد این آلبوم داد و رد شد که از نظر من بیشترشون سطحی و در جهت تخریب بیش از حد یا تشویق بیش از حد بودن


اما من یه تحلیل جالبی از این آلبوم دارم ؛


نمیدونم شاید مثل بقیه اونا غلط باشه ولی برداشت منه و خودم بهش احترام میذارم


نگاه کنید بهرام اول آلبوم میگه حاصل اولین درگیری قلب و مغزش یه اشتباه خوب بود !


توی آهنگ ریشه به این متن میرسیم که بهرام میگه من اون سیبیم که تو هنوز گاز نزدی آدم


یعنی بهرام اولش خودشو به جای حضرت آدم میذاره و میگه اونجا که قلب و مغز من با هم درگیر شدن من یک اشتباه خوب کردم و سیب رو گاز زدم !


تو ترک ریشه خودشو جای اون اشتباهه جا میزنه و میگه من سیب هستم


یک جا فاعل و دیگر جا مفعول


شاید جالب باشه ولی بهرام هدفش از اینکار اینه که بگه دنیا خوبه ( سیب ) ولی این ماییم که با اشتباهامون داریم خرابش میکنیم !


توی ترک دیگه میگه (( از لفظ حاکمیت حالم بهم میخوره ))


یعنی از اشتباها متنفره ! حاکمیت روی زمین رو یک اشتباه میدونه !!


نمیدونم ولی شاید این دیدگاه خیلی به دیدگاه آنارشیست ها ( بی نظمی طلب ها ) نزدیک باشه در صورتی که ما تو آلبوم سکوت بهرام رو خواستار صلح میبینیم ولی اینجا بی نظمی خواستشه !! توی ترک برش به این تغییر توی زندگیش اشاره میکنه و خودشه رو توی این دوران یک فرد نا امید میدونه


سخته درکش ولی بهرام با همین پیچیدگی هاش معروف شده

توی ترک آخر آلبوم مارو به اشتباه های خوب دعوت میکنه ( یجورایی به رد حاکمیت در دنیا ) که خواسته ی بهرامه


لفظ این شاعر کاملا زیباست و انزجار و عشق رو میشه درک کرد توی ترک هاش


یه دلیل دیگه برای اینکه نظریات آنارشیستی بهرام رو توی آلبوم بشه کنکاش کرد ترک نیاز هستش


توی این ترک مدام دنبال جنگه ولی این جنگ در برابر صلح نیست ، بلکه در برابر جنگ با خودمونه ! یعنی اینکه مخالفت کنیم با این بند و محدودیت ها و مدام از خودمون طلب آزادی کنیم آزادی که تهش به بی نظمی میرسه در جهان نه صلح ! هیچ آزادی در این دنیا مفهوم مطلق نداره و بر هیچکس پوشیده نیست


شاید اشتباه کنم توی دیدگاهم ولی خوب من این برداشتو داشتم


خوشحال میشم شما هم نظراتتون رو بنویسید